8 روش درمانی برای بهبود درد عصب سیاتیک کمر و آموزش حرکات اصلاحی

سیاتیکعصب سیاتیک، عصبی است که از قسمت پایین کمر در دو طرف ستون فقرات شروع می‌شود. این عصب از باسن و لگن‌ها عبور کرده و سپس به سمت پایین به چند شاخه در هر پا تقسیم می‌شود.این عصب طولانی‌ترین عصب در بدن است و حس ناحیه بیرونی پا و کف پا را فراهم می‌کند. سیاتیک خود یک آسیب یا یک بیماری نیست. در عوض، سیایتک به یک علائم از چندین مشکل اشاره دارد. سیاتیک یک درد عصبی است که از باسن به سمت پشت پا و قوزک یا کف پا ادامه می‌یابد. برخی از افرادی که سیاتیک دارند، درد را تیرکشنده، تیز و سوزان توصیف می‌کنند. آنها ممکن است در پای آسیب‌دیده احساس ضعف داشته باشند. این درد ممکن است با حرکات ناگهانی مانند سرفه کردن بدتر شود.

افرادی که سیاتیک دارند، اغلب دردی را تجربه می‌کنند که از باسن‌ها به سمت پایین تا پشت پا ادامه می‌یابد. با این حال، این درد لزوماً از کمر شروع نمی‌شود؛ ممکن است به علت آسیب به لگن یا ران یا بر اثر فشار مستقیم به عصب سیاتیک ایجاد شود. این درد می‌تواند خفیف یا بسیار شدید باشد که فرد مبتلا به درد عصب سیاتیک کمر، برای ایستادن، نشستن یا حتی خوابیدن دچار مشکل شود. طیف وسیعی از درمان‌ها برای سیایتک وجود دارد که شامل بسیاری از حرکات کششی است که می‌تواند برای کاهش درد کمک‌کننده باشد.

در کلینیک تخصصی طب فیزیکی پس از معاینه و تشخیص  ،اقدام به درمان دیسک کمر با استفاده از ماساژ ،اوزون تراپی، درمان دستی ، تزریقات مفصلی و حرکات ورزشی می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و با رزرو نوبت می توانید با شماره های تماس حاصل فرمایید.

علت درد عصب سیاتیک کمر چیست؟


درد سیاتیک کمر به علت آسیب وارد شده به عصب سیاتیک ایجاد می‌شود. معمولاً آسیب خاصی وجود ندارد که به شروع درد عصب سیاتیک مرتبط باشد. هر از گاهی، این درد بطور ناگهانی پس از بلند کردن جسمی سنگین یا حرکت سریع شروع می‌شود. علت‌های درد عصب سیاتیک عبارتند از :

·         دیسک کمر: دیسک کمر یکی از شایع‌ترین علت‌های درد سیاتیک است. هنگامی که یک دیسک در نزدیکی ریشه‌های عصب نخاعی که عصب سیاتیک را تشکیل می‌دهند، دچار فتق می‌شود، می‌تواند باعث فشار یا آسیب به این عصب شود، که منجر به علائم درد سیاتیک کمر می‌شود.

·         تنگی کانال نخاعی کمری، تنگ شدن کانالی که حاوی نخاع است: با بالا رفتن سن، این استخوان می‌تواند بیش از حد رشد کرده و روی عصب سیاتیک کمر فشار وارد کند. بسیاری از افراد با مشکل تنگی کانال نخاعی، در هر دو طرف کمر دچار درد عصب سیاتیک هستند.

·         اسپوندیلولیستزیس، مشکلی که در آن یک مهره از ستون فقرات به سمت جلو یا عقب سر می‌خورد، و منجر به فشار روی عصب سیاتیک می‌شود.

·         فشرده شدن یا کشیده شدن عصب سیاتیک

·         سندروم پیریفورمیس می‌تواند باعث می‌شود که عصب سیاتیک در قسمت پایین کفل بوسیله عضله پیریفورمیس تحت فشار قرار بگیرد. علائم سندروم پیریفورمیس مانند درد عصب سیاتیک کمر است. سیاتیک همچنین می‌تواند به علت فشرده شدن عصب به دلیل آرتروز و شکستگی ناشی از پوکی استخوان رخ دهد.

·         سیاتیک به علت تاثیرات دیگر سن‌ ، مانند آرتروز و شکستگی ناشی از پوکی استخوان نیز می‌تواند ایجاد شود.

·         بسیاری از زنان در طول دوران بارداری درد سیاتیک را تجربه می‌کنند.

·         علائم سیاتیک می‌تواند به علت حمل کیف سنگین یا دیگر اشیاء سخت و سنگین مانند توپ‌های گلف در جیب عقب شلوار ، یا نشستن روی یک سطح سفت برای مدت طولانی بوجود آید.

عوامل خطر درد سیاتیک کمر چیست؟


  • تغییرات مرتبط به سن در ستون فقرات مانند آرتروز و فرسایش دیسک‌ها ، از عوامل خطر درد عصب سیایتک کمر است.
  • چاقی : اضافه وزن بویژه در شکم ، فشار روی ستون مهره‌ها را افزایش می‌دهد.
  • نشستن طولانی مدت و سبک زندگی بدون تحرک از عوامل خطر برای سیاتیک و دیگر مشکلات کمر هستند.

علائم درد عصب سیاتیک کمر چیست ؟


علائم درد عصب سیاتیک کمرشایع‌ترین علائم عصب سیاتیک ، درد است. اکثر افراد یک درد عمیق و شدید را توصیف می‌کنند، که از یک طرف کمر شروع شده و سپس با انجام حرکات خاصی این درد تا باسن و پشت ران کشیده  می‌شود. سیاتیک می‌تواند منجر به زانو درد ، درد لگن و پا درد نیز شود. اغلب اسپاسم و گرفتگی عضلات در قسمت کمر  یا پا رخ می‌دهد.

  • درد سیاتیک معمولاً با نشستن و ایستادن طولانی مدت بدتر می‌شود.غالباً این درد وقتی که از حالت نشسته در موقعیتی پایین، می ایستند مانند ایستادن پس از نشستن روی صندلی توالت، بدتر می‌شود.
  • در بیشتر افراد، درد سیاتیک با عطسه، سرفه، خندیدن یا حرکت سنگین روده شدیدتر‌ می‌شود. خم شدن به عقب نیز می‌تواند درد را بدتر کند.
  • افراد ممکن است همچنین همزمان با درد، در پاها یا کف پا احساس ضعف داشته باشند. این ضعف احتمال دارد که تا حدی شدید شود که آنها نتوانند پای خود را حرکت دهند.

درمان سیاتیک کمر


علاوه بر حرکات کششی، برخی از افرادی که علائم سیاتیک کمر دارند، همچنین درمان‌های دیگری را برای کاهش درد و ناراحتی ناشی از درد سیاتیک کمر امتحان می‌کنند.

یخ (سرد کردن)

یخ (سرد کردن)دو تا سه روز پس از اینکه درد شروع شد، به مدت 20 دقیقه و برای چندین بار در روز، روی ناحیه‌ای که درد دارد، یخ بگذارید.

گرم کردن

گرم کردنپس از اینکه چند روز از شروع درد گذشت، ناحیه دردناک را گرم کنید.

داروهای ضد التهاب

داروهای ضد التهاببرای کاهش درد، داروهای ضدالتهاب مانند ایبوپروفن مصرف کنید.

فردی که درد سیاتیک کمر او بیش از یک ماه طول بکشد، باید به پزشک مراجعه کند. علاوه بر این، شخصی که درد سیاتیک شدید دارد، باید هرچه سریع‌تر برای دریافت درمان پزشکی اقدام کند. انواع مختلفی از داروها ممکن است برای درد عصب سیاتیک مورد استفاده قرار بگیرد.داروهای خوراکی شامل:

  • داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن، آسپرین یا داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی(NSAIDs) (مانند ایبوپروفن]ادویل ، موترین [ ، کتوپروفن یا ناپروکسن ]آلو[)
  • داروهای شل کننده عضلات که پزشک برای کاهش اسپاسم عضلانی تجویز می‌کند.
  • داروهای ضد افسردگی برای کاهش درد مزمن کمر

تزریق

تزریقخوشبختانه، درمان‌های بسیاری وجود دارد که به کاهش و رفع کمر درد کمک می کند. یکی از این درمان‌ها استفاده از تزریقات کاهش دهنده درد است. در تزریق، داروی مسکن ، مستقیماً به محل درد تزریق می‌شود. به عنوان مثال تزریق کورتون در قسمت پایین کمر می‌تواند به کاهش تورم و التهاب ریشه‌های عصب کمک کرده و توانایی‌های حرکتی را افزایش دهد.

ماساژ درمانی

ماساژ‌درمانیماساژ‌درمانی  با کاهش درد کمر، شل شدن عضلات و حتی آزادسازی سالم آندروفین‌ها ،ماده‌ای شیمیایی که  حس خوب  و خوشایندی را در بدن ایجاد کرده و مانند مسکن عمل می‌کند، ارتباط دارد.

درمان دستی

درمان دستیدرمان دستی ستون فقرات، نسبت به واژه‌ای که بر آن دلالت دارد، پیچیدگی کمتری دارد. این روش با زبان ساده به این معناست که با یک حرکت بسیار دقیق، مهره‌ها و دیسک‌های ستون فقرات را دوباره منظم ‌می‌کند. درمان دستی ستون مهره‌ها بر حرکت اجزاء ستون مهره‌ها برجای خود تمرکز دارد. این روش در درمان درد عصب سیاتیک کمر بسیار سودمند است، زیرا به تنظیم دوباره ستون فقرات و کاهش فشار روی عصب سیاتیک کمک می‌کند. موارد خفیف سیاتیک به درمان دستی ستون فقرات با کایروپراکتور، بسیار خوب جواب می‌دهد.

تحریک الکتریکی

تحریک الکتریکیدستگاه تحریک الکتریکی عصبی محیطی که پالس‌های الکتریکی را از طریق پوست ارسال می‌کند تا از رسیدن سیگنال‌های درد به مغز جلوگیری کند. در تئوری، این دستگاه‌های تحریک الکتریکی باید در حقیقت نتیجه سودمندی برای درد سیاتیک کمر داشته باشند. دستگاه تحریک الکتریکی علاوه بر جلوگیری از درد، به آزادسازی اندروفین‌ها نیز کمک می‌کند، که مسکن‌های طبیعی هستند که در بدن وجود دارد. بسیاری از افراد که از سوزش درد عصب سیاتیک کمر رنج می‌برند، از تحریک الکتریکی بطور منظم استفاده می‌کنند که این کار به کاهش درد کمک بسیاری می‌کند. تحریک الکتریکی کاملاً  مفید است و در طولانی مدت با عوارض جانبی کم به درمان کمک می‌کند. برای استفاده از دستگاه تحریک الکتریکی باید پوست خود را تمیز کرده و الکترودها را روی آن قرار دهید. کنترل از راه دور دستگاه به پزشک این امکان را می‌دهد تا سرعت و قدرت پالس‌ها را با هرمقدار دردی که شما ممکن است احساس کنید، تطبیق دهد. دستگاه تحریک الکتریکی درد ایجاد نمی‌کند، شما تنها مور مور قوی را احساس خواهید کرد. در حالی که نتایج مختلط است، اما حدود 80 درصد از افراد در اولین استفاده از دستگاه تحریک الکتریکی ، کاهش درد قابل توجهی در درد عصب سیاتیک کمر خود احساس کرده‌اند. این اعداد بسیار امیدوارکننده است و ارزش آن را دارد که حداقل روش تحریک الکتریکی را امتحان کرده و دریابید که آیا این روش برای شما نیز نتیجه بخش خواهد بود. در حالی که کاهش درد بطور کلی موقتی است، اما هدف اصلی این است که درد را در طولانی مدت برطرف کنند. این کار با استفاده از تحریک الکتریکی انجام می‌گیرد تا درد را تا حدی کاهش دهد که فرد بتواند ورزش‌های سبک را انجام دهد. در این موارد، شما از تحریک الکتریکی استفاده می‌کنید تا درد را تا حدی کاهش داده، بنابراین می‌توانید راه بروید، و چند حرکت آرام و سبک را در طول روز انجام دهید. انجام فعالیت ورزشی کاهش درد، چیزی است که براستی در دراز مدت به رفع درد سیاتیک کمر شما کمک می کند.

اوزون تراپی چیست؟

اوزون تراپیاوزون تراپی یک درمان پزشکی کاملاً مطمئن است که چندین دهه است که در اروپا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این درمان از 3 اتم اکسیژن تشکیل شده که مولکول O3 اوزون را تولید می‌کند. مطالعات انجام شده در قرن گذشته روی اوزون، نشان داده است که ترکیبات شیمیایی آن قادر است که باکتری‌ مضر، ویروس‌ها و قارچ‌ها را بالافاصله از بین ببرد. در واقع، در سراسر دنیا بیش از صدها سال است که از اوزون برای پاکسازی منابع آب استفاده می‌کنند. اوزون طبی، نوعی درمان است که برای کمک به بهبود آسیب‌های بدن با کاهش التهاب و افزایش واکنش ایمنی بدن بکار گرفته می‌شود. چون برای تولید اوزون پزشکی از اکسیژن خالص استفاده می‌شود، برخی بر این باورند که این روش مطمئن‌ترین راهی است که تا به حال توصیه شده است.

نحوه صحیح انجام حرکات ورزشی و اصلاحی برای بهبود درد سیاتیک کمر


دستورالعمل‌های ساده زیر را برای انجام حرکات کششی  دنبال کنید ، که این حرکات به کاهش درد سیاتیک کمر کمک می‌کند:

کشش زانوها به سینه

  • کشش زانوها به سینهروی سطحی صاف به پشت دراز بکشید در حالی که زانوهایتان را خم کرده و کف پاهایتان روی زمین قرار دارد.
  • سپس، به آرامی زانوهای خود را به سمت سینه بالا کشیده و آنها را در بغل بگیرید.
  • برای نتیجه بهتر این حرکت، قبل از اینکه این کشش را رها کنید، آن را به مدت 30 ثانیه نگه دارید و این حرکت را سه بار تکرار کنید.

حرکت کششی کبری یا کبری تغییر یافته

  • حرکت کششی کبریروی شکم دراز بکشید، پاها را کشیده و در کنار هم قرار دهید، آرنج‌ها را خم کرده و کف دست را در کنار سینه روی سطح زمین قرار دهید.
  • برای انجام این حرکت کبری تغییر یافته، روی کف دست خود فشار وارد کرده و بخشی از آرنج خود را صاف کنید تا سینه را تا حدود 45 درجه از سطح زمین بلند کنید.
  • برای انجام حرکت کامل کبری، باید آرنج شما کاملاً صاف شده و سینه از سطح زمین دور شود. به مدت 5 ثانیه در این حالت در بالا بمانید و سپس به حالت اولیه برگردید. این حرکت ورزشی را ده بار تکرار کنید.

کشش ران در حالت نشسته

  • کشش ران در حالت نشستهروی یک صندلی بنشینید در حالی که کف پای شما روی زمین قرار دارد و زانوهای شما با زاویه 90 درجه خم شده است.
  • سپس پای آسیب‌دیده را بالا آورده و آن را روی زانوی مخالف قرار دهید.
  • سپس به آرامی روی پاهایتان که روی هم قرار گرفته، خم شوید، نفس عمیق بکشید و قبل از اینکه آن را رها کنید، 15 تا 30 ثانیه آن را نگه دارید.

کشش عضلات همسترینگ در حالت ایستاده

  • کشش عضلات همسترینگ در حالت ایستادهاین حرکات را در حالی شروع کنید که ایستاده‌ و پاها را در کنار هم قرار داده‌اید.
  • سپس پای آسیب‌دیده را مستقیم به سمت جلو بالا آورده و پاشنه پا را روی یک لبه یا میزی قرار دهید که تا حدود زیر ران ارتفاع داشته باشد.
  • زانو را صاف نگه داشته اما به آرامی از ناحیه کمر به سمت جلو خم شده و ستون مهره‌ها را تا جایی که در ناحیه پشت پا احساس کشش داشتید، صاف نگه دارید.
  • این حرکت کششی را قبل از اینکه رها کنید، حدود 15 تا 30 ثانیه نگه دارید
  • به حالت اولیه برگردید و سپس این کار را برای پای دیگر نیز انجام دهید.

چرخش ستون فقرات در حالت نشسته

  • چرخش ستون فقرات در حالت نشستهروی زمین نشسته و پاها‌یتان را در کنار هم بطور مستقیم در جلوی خود قرار دهید.
  • یک پا را از زانو خم کرده و کف پا را روی زمین در قسمت بیرونی زانوی مخالف بگذارید.
  • سپس به سمت زانوی خم شده بچرخید و آرنج مخالف را در خارج زانوی خم شده قرار دهید تا کشش عمیق‌تری را به آن وارد کنید
  • برای کسب نتیجه بهتر، این حرکت را به مدت 15 تا 30 ثانیه نگه دارید
  • دوباره به حالت اولیه برگردید
  • این حرکت را برای سمت دیگر بدن تکرار کنید