5 روش درمانی برای کاهش درد شانه (کتف) و آموزش 4 حرکت اصلاحی

شانه از یک مفصل گوی و کاسه تشکیل شده است و دارای استخوان اصلی است که عبارتند از: استخوان هومروس (استخوان بزرگ بازو)، کلاویکل (استخوان ترقوه)، و استخوان اسکاپولا که تحت عنوان استخوان کتف شناخته می‌شود و توسط غضروف پوشانده شده است. مفصل شانه از دو مفصل اصلی ساخته شده است، مفصل آکرومیوکلاویکولار و مفصل گلنوهومرال که امکان حرکت کردن شانه به سمت جلو و عقب، امکان حرکت بازو در جهات چرخشی، و حرکت کردن شانه به سمت بالا و کشش آن را فراهم می‌‌کند. درد شانه زمانی بروز می‌‌کند که شما هنگام حرکت دادن شانه دچار درد و ناراحتی بسیار زیاد شوید. عضله روتاتور کاف امکان حرکت شانه را فراهم می‌‌کند و هنگامی‌که دچار پارگی شده باشد نمی‌توانید دست خود را به راحتی تکان دهید و حرکت دادن دست با درد بسیار زیادی همراه خواهد بود. درد شانه یک مشکل شایع است و تعداد زیادی از افراد در هنگام خواب این درد را تجربه می‌کنند.

عوامل مختلفی می‌توانند در بروز درد شانه نقش داشته باشند. ممکن است درد شانه به خود شانه ارتباط داشته باشد یا به علت بروز مشکل در بخشی از ستون فقرات، عمدتاً قسمت گردن، به وجود بیاید. حالت نامناسب بدن و شانه، تحت فشار قرار گرفتن اعصاب، آسیب دیدگی مکرر، و کشیدگی شانه می‌توانند باعث بروز مشکلات متعدد در شانه شوند. ممکن است شدت درد در افراد مختلف متفاوت باشد و معمولاً این افراد دچار درد خفیف، متوسط، یا درد شدید و مداوم می‌شوند. اگر شما نیز از درد شانه رنج می‌برید باید برای رفع مشکل خود به پزشک مراجعه نمایید.

در برخی مواقع درد شانه بعد از مدت کوتاهی با استراحت، مصرف مسکن و کمپرس یخ  بهبود پیدا می کند، اما در صورت طولانی شدن این درد باید به پزشک متخصص مراجعه شود. روش های متفاوت و موثر طب فیزیکی مانند فیزیوتراپی، ماساژ تراپی، شوک ویو، مگنت تراپی و ... برای درمان درد شانه در دسترس است. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا مشاوره با متخصصین ما در مرکز طب فیزیکی و فیزیوتراپی با شماره های  تماس بگیرید.

علل درد شانه چیست؟


 مفصل شانه یک مفصل گوی و کاسه است و به راحتی در معرض آسیب دیدگی قرار می‌گیرد. عوارض متعددی در بروز درد شانه نقش دارند که در ادامه این فاکتورها اشاره می‌‌کنیم:

  • ناپایداری مفصل شانه
  • تحت فشار قرار گرفتن اعصاب شانه
  • در رفتگی شانه
  • پارگی لابروم
  • آرتروز شانه
  • کشیدگی حاصل از فعالیت شدید جسمانی
  • شانه یخ زده
  • تاندونیت حاصل از فعالیت بیش از حد
  • شکستگی شانه
  • برخی از علل غیر شایع درد شانه عبارتند از: عفونت، مشکلات مربوط به عصب، و تومور.

 علائم درد شانه چیست؟


 درد شانه یک علامت است و در صورتی که به موقع تشخیص داده نشود و درمان نگردد می‌تواند باعث بروز مشکل شود. می‌‌توانید برای تسکین درد و کاهش التهاب از داروهای مسکن مانند ایبوپروفن یا کمپرس یخ استفاده کنید. در بخش زیر به برخی از علائم درد شانه اشاره می‌کنیم که به درمان فوری نیاز دارند:

  • تورم ناگهانی شانه
  • بیرون زدگی شانه یا تاندون
  • ناتوانی در تکان دادن دست
  • درد شدید شانه
  • تغییر شکل شانه
  • بروز علائم عفونت

 درد شانه چگونه تشخیص داده می‌شود؟


 هنگامی‌که به پزشک مراجعه می‌کنید او سعی می‌کند عواملی که باعث درد شانه می‌شوند را مشخص کند سپس از شما درباره نوع درد سوال می‌پرسد و به معاینه شانه شما می‌پردازد. پزشک می‌تواند وجود هرگونه اختلاف یا تفاوتی را در مفصل شانه، تورم، التهاب، قرمزی، و علائم ناشی از دررفتگی را شناسایی کند. پزشک از شما می‌خواهد شانه خود را تکان دهید تا بتواند نوع حرکتی که باعث بروز درد می‌شود را تشخیص دهد. پزشک بر اساس تشخیص اولیه انجام تست‌های بعدی برای تایید مشکل ایجاد شده را درخواست می‌‌کند، این تست ها عبارتند از:

 عکسبرداری با اشعه ایکس

 عکسبرداری با اشعه ایکس می‌تواند تصاویری از مفصل شانه ارائه کند که به پزشک برای تشخیص مشکل ایجاد شده کمک کند.

 اسکن ام آر آی

 این نوع عکسبرداری می‌تواند تصاویر بهتر و بسیار دقیقی را از مفصل شانه ارائه کند. ‏ اسکن ام آر آی می‌‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در خصوص ما آسیب دیدگی تاندون، و رباط‌های اطراف مفصل شانه در اختیار پزشک قرار دهد.

 آرتروگرام

 در این روش پس از تزریق ماده حاجب به درون مفصل شانه از اشعه ایکس برای تهیه تصاویر شانه استفاده می‌‌شود. این تصاویر می‌‌توانند دید بهتری را در خصوص رباط ها، تاندون، غضروف، کپسول شانه، و عضلات آن در اختیار پزشک قرار دهند تا پزشک بتواند علت درد شانه را مشخص کند.

سی تی اسکن

 در این روش به کمک دوربین‌های اشعه ایکس تصاویر مختلف از شانه تهیه می‌شود که به پزشک کمک می‌‌کند بتواند وضعیت بافت‌های نرم و استخوان شانه را مشاهده کند وجود هر گونه ناهنجاری را تشخیص دهد.

 چه روش‌هایی  برای درمان درد شانه وجود دارد؟


 درد شانه همیشه بر اساس علائمی که دارد و علل بروز درد، درمان می‌شود. مراجعه به پزشک برای تشخیص علت درد و شروع برنامه درمانی اهمیت بسیار زیادی دارد تا بتوانید از وضعیت شانه خود و بهترین روش درمانی اطلاع یابید. در ادامه به روش‌های موجود برای درمان درد شانه اشاره می‌کنیم:

 سطح فعالیت خود را تغییر دهید

سطح فعالیت این امر شامل استراحت دادن به شانه، تغییر در سطح فعالیت ها، و ورزش درمانی است که امکان حرکات شانه را فراهم می‌‌کند و به تقویت و انعطاف پذیری آن کمک می‌نماید. البته باید به خاطر داشته باشید که عدم تحرک شانه به مدت طولانی می‌‌تواند زمینه بروز شانه یخ زده را فراهم کند.

 از کمپرس یخ استفاده کنید

 از کمپرس یخاستفاده از کمپرس یخ برای آسیب دیدگی جزئی شانه یک روش درمانی رایج برای تسکین درد شانه است. برای تسکین درد شانه باید چند روز و روزی چهار بار کمپرس یخ را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی شانه خود قرار دهید. یخ رو درون حوله قرار دهید تا از آسیب رساندن به پوست و سوختگی به علت سرما پیشگیری کنید.

 از داروهایی که پزشک تجویز کرده است استفاده کنید

داروداروهای غیر استروئیدی ضد التهاب که تحت عنوان داروهای NSAIDs شناخته می‌‌شوند می‌توانند به تسکین درد شانه کمک کنند به ویژه اگر علت بروز درد شانه بورسیت، تاندونیت، و آرتروز باشد. می‌توان بر اساس دستور پزشک این دارو را به درون مفصل شانه تزریق کرد.

 ماساژ درمانی می‌تواند به تسکین درد شانه کمک کند


ماساژ درمانی ماساژ درمانی می‌تواند به تسکین درد شانه، اسپاسم عضلانی، و رفع بافت اسکار در عضلات شانه کمک کند. این موارد بخشی از آثار مثبت ماساژ درمانی هستند، ماساژ درمانی می‌‌تواند به تقویت عضلاتی که از استخوان هومروس و اسکاپولا محافظت می‌‌کنند نیز کمک کند. در صورتی که استخوان اسکاپولا توسط عضلات مجاور محافظت نشود و پایدار نباشد نمی‌‌تواند پایداری لازم برای عضلاتی که از این نقطه به سمت مفصل شانه می‌روند را فراهم کند. عضله سینه‌ای بزرگ، عضله سینه‌ای کوچک، و عضلات ذوزنقه‌ای نقش بسیار مهمی را در حفظ پایداری شانه یا حرکت استخوان هومروس ایفا می‌کنند. ماساژ درمانی یک روش عالی برای بهبود آسیب دیدگی عضلات، اسپاسم عضلانی، و درد عضلاتی است که در حرکت کردن نشانه نقش دارند. ماساژ درمانی در کنار ورزش درمانی می‌‌تواند به تقویت عضلات، پایداری، و انعطاف پذیری آنها کمک کند. متخصص طب ورزشی با دقت به ماساژ عضلات می‌پردازد و از آسیب رساندن به سایر عضلات خودداری می‌‌کند و قوی شدن همه عضلات اطمینان حاصل می‌کند تا مجدداً درد شدید شانه عود نکند.

 شاک ویو تراپی می‌تواند به درمان درد شانه کمک کند


 شاک ویومواردی که درد شانه از نقاط دیگر بدن به این قسمت انتشار می‌یابد، شاک ویو تراپی یا لیزر درمانی می‌توانند بهترین روش برای درمان درد شانه باشند.

 چه مواردی باعث می‌شود که شاک ویو تراپی بهترین روش برای درمان درد شانه محسوب شود‌؟

 دردی که به علت وجود مشکل در شانه ایجاد شده باشد می‌تواند باعث تشکیل بافت اسکار، سفتی شانه، کاهش دامنه حرکات شانه، و کاهش جریان خون در این نقطه شود. شاک ویو تراپی می‌‌تواند به رفع بافت اسکار، بهبود دامنه حرکات شانه، کاهش درد این ناحیه، و افزایش گردش خون در شانه کمک کند، و محیط مناسبی را برای شانه فراهم کند که بتواند فرایند ترمیم خود را آغاز نماید. شاک ویو تراپی می‌تواند برای افرادی که دچار شانه یخ زده هستند نیز مفید باشد.

 چگونه مگنت تراپی می‌تواند به کاهش درد شانه کمک کند؟


 مگنت تراپیتعداد زیادی از بیمارانی که دچار درد شانه و گردن هستند می‌‌توانند با روش‌های درمانی کم‌ هزینه بهبود یابند. مگنت تراپی یکی از روش‌های کم هزینه و موثر برای درمان درد شانه است. میدان مغناطیسی این دستگاه دارای قدرت کافی است و می‌تواند به اعماق بافت نفوذ کند و به درمان آن قسمت بپردازد. تعداد زیادی از محققان بر این باور هستند که مگنت تراپی می‌‌تواند به طرز قابل توجهی از آثار مثبتی را بر بدن بگذارد. یکی از باورهای غلط در خصوص مگنت تراپی این است که میدان مغناطیسی آن، آهن موجود در سلول‌های خونی را جذب می‌کند و به این ترتیب به حرکت خون و گردش آن در بدن کمک می‌کند، این در حالی است که آهن موجود در خون دارای خاصیت مغناطیسی نیست. مگنت تراپی می‌‌تواند ترکیبات خون، اعصاب، و غشای سلولی را تحت تأثیر قرار دهد و باعث تغییرات جزئی بیوشیمیایی شود، این در حالی است که این تغییرات آنقدر قوی هستند که می‌توان تاثیرات آنها را به خوبی درک کرد.

 چه مدت طول می‌کشد تا درد کمر و گردن درمان شود؟

 این مسئله به نوع درد کمر و گردن بستگی دارد. در صورتی که مشکل کمردرد شما به علت تحت فشار قرار گرفتن عضلات ایجاد شده باشد معمولاً طی مدت دو روز تا یک هفته این مشکل برطرف خواهد شد. مشکلات مربوط به دیسک در زمره آسیب‌های بسیار جدی قرار دارند و معمولاً درمان آنها حدود سه ماه طول می‌‌کشد.

 انجام دادن برخی از تمرینات ورزشی می‌‌تواند به بهبود درد شانه کمک کند

 انجام دادن تمرینات ورزشی زیر به تقویت عضلات ضعیف شانه کمک می‌‌کند. اگر شما در زمینه وزنه‌ برداری فعالیت می‌کنید بهتر است تا زمانی که شانه شما به طور کامل بهبود می‌یابد از برداشتن وزنه‌های سنگین خودداری کنید. در بخش زیر به چند تمرین ورزشی سودمند اشاره می‌کنیم.

قرار دادن دست‌ها روی دیوار

قرار دادن دست‌ها روی دیوار این تمرین ورزشی به تقویت عضلات کمر، عضلات دو سر، و عضلات سه سر کمک می‌کند. آنچه اهمیت بیشتری دارد این است که قرار گرفتن در این وضعیت می‌تواند به تقویت استقامت بدن کمک کند.

 نحوه انجام دادن این تمرین ورزشی

  • مرحله اول: کمر و گردن خود را صاف نگه دارید و دست‌های خود را روی دیوار قرار دهید.
  • مرحله دوم: سپس آرنج خود را خم کنید و بدن خود را به سمت دیوار هدایت کرده و سعی کنید کمرتان را صاف نگه دارید. حدود ۵ ثانیه در این حالت بمانید.
  • مرحله سوم: به نقطه شروع برگردید و کمر و آرنج خود را صاف کنید.

 فشردن شانه

فشردن شانه فشردن شانه یکی دیگر از تمرینات ورزشی سبک است که می‌‌توانید هر روز آن را انجام دهید و به تقویت پایداری و انعطاف پذیری شانه خود کمک کنید.

 نحوه انجام دادن این تمرین ورزشی

  • مرحله اول: سرپا بایستید و گردن و کمر خود را صاف نگه دارید.
  • مرحله دوم: چانه خود را به سمت پایین هدایت کنید و شانه‌های خود را به هم فشار دهید.
  • مرحله سوم: حدود ۵ ثانیه در این حالت بمانید. این تمرین را ۱۰ بار تکرار کنید.

 قرار دادن دست‌ها پشت گردن

 قرار دادن دست‌ها پشت گردنباید همیشه به کشش عضلاتی که به علت فعالیت بیش از حد آسیب دیده‌اند بپردازید اما باید از کشش عضلاتی که به علت ضرب دیدگی آسیب دیده‌اند خودداری کنید. قرار دادن دست‌ها پشت گردن می‌تواند تا حد بسیار زیادی به کشش عضلات شانه کمک کند.

 نحوه انجام دادن این تمرین ورزشی

  • مرحله اول: دست‌های خود را پشت سرتان قرار دهید.
  • مرحله دوم: آرنج خود را بالاتر از سطح شانه قرار دهید. سعی کنید هر روز صبح این تمرین را ۱۰ بار تکرار کنید.

 کشش دست‌ها به طرفین

کشش دست‌ها به طرفینبا انجام دادن یک حرکت جدید و افزایش دامنه حرکات شانه می‌توانید به تقویت عضلات خود بپردازید و طی مدت چند هفته شاهد تغییرات ایجاد شده باشید. سعی کنید با کشش دست‌ها به طرفین حرکت جدیدی را به شانه خود یاد دهید.

 نحوه انجام دادن این تمرین ورزشی

  • مرحله اول: پاهای خود را به عرض شانه باز کنید.
  • مرحله دوم: دست‌های خود را مشت کرده و آنها را به طرفین بکشید و هم سطح شانه خود قرار دهید. سعی کنید دست‌های شما بالاتر از سطح شانه قرار نگیرند.
  • مرحله سوم: یک ثانیه در این حالت بمانید و به آرامی ‌دست‌های خود را پایین بیاورید. سعی کنید روزی ۱۰ بار این حرکت را انجام دهید.