درمان پا درد شدید ناشی از کفش نامناسب با نشانه درد استخوان پا

درد پا

پای ما نه تنها از استخوان و عضلات، بلکه رباط‌ها و تاندون‌ها نیز تشکیل شده است. این قطعات تمام وزن بدن ما را در طول روز تحمل می‌کنند، بنابراین چندان تعجب انگیز نیست که درد پا نسبتا شایع باشد.گاهی اوقات در بالای پای خود احساس درد می‌کنیم که هنگام راه رفتن و حتی ایستادن می‌تواند ناراحت کننده باشد. این درد بسته به علت و میزان آسیب احتمالی می‌تواند خفیف یا شدید باشد.

تقریبا همه افراد درد پا را تجربه می‌کنند. در واقع، حدود 75 درصد از افراد در برخی از مواقع زندگی خود با مشکلات پا روبرو می‌شوند. درد پا می‌تواند زمانی که حداقل به آن مشکوک هستید، آسیب زننده باشد و اغلب در قسمت گرد زیر پنجه ، قوس پا، پاشنه پا و انگشتان پا اتفاق می‌افتد.

خوشبختانه، به استثناء چند مورد، اقداماتی وجود دارد که می‌توان انجام داد تا ناراحتی ناشی از درد پا را کاهش داد و سلامت پاهای شما را بازگرداند.

جهت دریافت نوبت مشاوره و یا رزرو وقت ملاقات با دکتر یزدانی (متخصص طب فیزیکی) برای درمان درد پا با شماره‌های02188707778 و 09333166323 تماس بگیرید

علل درد پا


دلایل متعددی برای درد پا وجود دارد از جمله پوشیدن کفش‌های نامناسب و ایستادن در تمام طول روز روی سطوح سفت. بعضی از مشکلات پزشکی معمول نیز می‌تواند باعث بروز آن شود، از جمله آرتروز، دیابت، نوروپاتی محیطی، تاندونیت، فاست کف پا، بورسیت و خار پاشنه. اگر دچار یک مشکل خاص پا هستید که باعث درد می‌شود، مهم است که آن را به سرعت بررسی و برای درمان اقدام کنید، تا فرآیند بهبودی آغاز شود.

علائم درد پا


علائم-درد-پا

درد پا می‌تواند با علائمی از جمله قرمزی، تورم، خشکی و داغی در ناحیه آسیب دیده همراه باشد. این که درد پا بتواند به صورت تیز یا مرده توصیف شود، بستگی به وضعیت پا دارد.

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟


گرچه بیشتر دردهای پا بی ضرر است، در برخی موارد ممکن است جدی باشد. اگر پاهای شما علائم عفونت را نشان می‌دهند، اگر درد پای شما شدید باشد، اگر زخم باز دارید، یا اگر نمی‌توانید راه بروید و وزن خود را روی پای قرار دهید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

درد پا چگونه درمان می‌شود؟


از آن جا که پای ما کل وزن بدن ما را تحمل می‌کند، یک آسیب خفیف در صورت عدم درمان، می‌تواند وسیع‌تر شود. در صورتی که شک دارید که آسیب جدی باشد، به دنبال درمان سریع باشید.
درمان بستگی به علت اصلی بیماری دارد و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کشیدن پا

کشیدن-پا

کشش پا یک راه امتحان شده و درست برای کاهش درد عضلات است. برای شل کردن پاها، سعی کنید انگشتان و مچ پا را چند بار صاف و خم کنید. این عمل را به طور مرتب تکرار کنید. یکی دیگر از کشش‌های مفید برای پاها این است که در موقعیت ایستاده پاشنه‌ها را از زمین جدا کنید و پایین بیاورید. برای تقویت قوس پا، با استفاده از انگشتان پا یک حوله یا جسم دیگر را روی زمین محکم نگه دارید و آن جسم را به سمت خود بکشید.

خیساندن پا

خیساندن پا

بسیاری از افراد از خیساندن پا در آب برای آرامش و تسکین درد لذت می‌برند. نمک اپسوم می‌تواند درد پا ناشی از تورم را برطرف کند. همچنین می‌توانید پاهای خود را در آب مخلوط با سرکه یا روغن‌های اسانس خیس کنید. از آب ولرم استفاده کنید و پاها را 15 تا 20 دقیقه خیس کنید.

گرما و سرما

گرما-و-سرما

ورزشکاران مدتهاست که از منابع گرما و سرما استفاده کرده‌اند تا عضلات خسته را بعد از یک بازی یا تمرین تسکین دهند. به عنوان یک قاعده کلی، یخ برای جراحات تازه و گرما برای جراحات کهنه‌تر استفاده می‌شود. یخ باعث کاهش تورم می‌شود، در حالی که گرما جریان خون را افزایش می‌دهد. اگر پاهای شما به تازگی شروع به درد کرده‌اند، سعی کنید از یک بسته یخ استفاده کنید. برای پاهایی که به طور معمول آسیب می‌بینند، کمپرس گرم می‌تواند گزینه بهتری باشد.

جوراب فشرده کننده

جوراب فشرده کننده

برای افرادی که اغلب در اثر تورم درد پا را تجربه می‌کنند، جوراب‌های فشرده سازی ممکن است کمک کننده باشد. جوراب‌های فشرده سازی جریان خون را در پاها و روی پا بهبود می‌بخشند. در اغلب دارو خانه‌ها به راحتی در دسترس هستند و در وزن‌های سبک، متوسط و سنگین وجود دارند.درد پا آزار دهنده است، اما لازم نیست که با آن کنار بیایید. دفعه بعدی که به درد پا دچار شدید، این درمان‌های خانگی را به خاطر داشته باشید و پاهایتان از شما تشکر می‌کنند.

پاهای خود را بالا ببرید

پاهای خود را بالا ببرید

اگر درد پای شما ناشی از تورم باشد، بالا بردن آن ممکن است موجب تسکین شود. این امر به این علت است که بالا بردن پا موجب کاهش جریان خون به ناحیه آسیب دیده می‌شود. در حالی که در خانه استراحت می‌کنید، سعی کنید پای خود را روی چند بالش قرار دهید.

مسکن بدون نسخه

مسکن-بدون-نسخه

برای درد گاه به گاه پا، می‌توانید از یک مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن یا آسپرین استفاده کنید. ژل‌ها و لوسیون‌های تسکین درد موضعی نیز برای درد عضلانی در دسترس هستند.

کفی‌های کفش

کفی-های-کفش

کفی‌های کفش که برای نوع خاص درد پای شما طراحی شده‌اند، می‌توانند کمک کننده باشند. این کفی‌ها در بسیاری از فروشگاه‌ها در دسترس است. انواع مختلفی از کفی‌ها شامل مواردی هستند که برای محافظت قوس و پوشش دادن پاشنه، و هچنین ایجاد بالشتک‌هایی برای پا و پاشنه‌ها استفاده می‌شوند.برای موارد جدی‌تر درد پا، برای ساخت کفی سفارشی و قرار دادن داخل کفش خود به متخصص پا مراجعه کنید. مطالعات نشان داده‌اند که این نوع کفی می‌تواند درد پا ناشی از انواع بیماری‌های مختلف را درمان کند.

کفش‌های مناسب

کفش-مناسب

زنان نسبت به مردان 4 برابر بیشتر دچار درد پا می‌شوند. این مسئله ممکن است به این دلیل باشد که زنان کفش‌های پاشنه بلند و سایر کفش‌هایی که راحت نیست را انتخاب می‌کنند. مطالعه‌ای نشان داد که پوشیدن کفش پاشنه بلند - حتی در گذشته - می‌تواند به درد پا منجر شود.برای جلوگیری از ناراحتی، کفش‌های راحت را انتخاب کنید که به جذب ضربات در راه رفتن کمک می‌کند. همچنین، کفش‌ها باید سایز مناسب باشند. وقتی کفش بسیار گشاد و یا بسیار تنگ است، درد و مشکلات پا می‌تواند رخ دهد.

ماساژ

ماساژ

رهایی از درد پا می‌تواند اغلب از طریق ماساژ حاصل شود که می‌تواند گردش خون را افزایش دهد و عضلات خسته پا را آرام کند. بسیاری از افراد برای ماساژ پا از لوسیون یا روغن استفاده می‌کنند.اگر شما به دنبال مزایای آروماتراپی نیز هستید، بسیاری از روغن‌های اسانس برای ماساژ و آرامش بخشیدن به پاها مناسب هستند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی متشکل از درمان دستی برای شل کردن عضلات و مفاصل، آموزش راه رفتن درست و حرکت‌هایی برای کاهش درد، ارائه تمرینات کششی و تقویتی و ورزش‌هایی برای بازگرداندن حرکت و قدرت، و روش‌هایی مانند تحریک الکتریکی، سرما / گرما و اولتراسوند است.

درمان شاک ویو برای درد پا چگونه است?

درمان-شاک"شوک‌ها مانند ضربه یک چوب بیس بال کوچک هستند که به بافت ضربه می‌زند. در طی درمان فعال شدن پالس بیرون جسمی، متخصص پا از یک تفنگ و لوله متصل به جعبه کمپرسور هوا برای وارد کردن شاک ویو به پا استفاده می‌کند که امواج ده برابر یک ثانیه با نیرویی بیشتر از راه رفتن و یا دویدن از رباط آسیب دیده عبور می‌کنند تا بهبودی را تسریع کنند. پا معمولا ناحیه ای است که جریان خون کمی را دریافت می‌کند و بنابراین بسیار آهسته بهبود می‌یابد. بنابراین، هنگامی که این روش انجام می‌شود، خون به سمت پاها هجوم می‌برد تا بلافاصله شروع به بهبودی کند.

درمان TENS و درد پا

درمان tens

درمان TENS با اتصال الکترودهایی به پاها (و گاهی ساق پا) انجام می‌شود که پالس‌های بسیار کوچک جریان الکتریکی را منتقل می‌کنند. این جریان موجب می‌شود عضلات پاها در فواصل زمانی معین منقبض و رها شوند که برای بهبود جریان خون و همچنین قطع سیگنال‌های بدن برای درد طراحی شده است. زمانی که این دستگاه در حال کار است، احساس پالس‌های ملایم و همچنین اندکی لرزش در پاشنه پاهای خود را احساس خواهید کرد. بعضی از دستگاه‌های TENS مانند یک جفت صندل هستند که ان‌ها را می‌یوشید، برخی دیگر مانند یک تلفن همراه هستند که الکترود ان متصل می‌شوند، و برخی دیگر مانند یک پلت فرم کوچک هستند که پای خود را روی آن قرار می‌دهید.
شواهد بسیاری وجود دارد که درمان TENS به کاهش التهاب کمک می‌کند، خشکی و درد را به فاسیت کف پا را کاهش می‌دهد و درد حین راه رفتن و سایر فعالیت‌های بدنی را کاهش می‌دهد. با این حال، مهم است آگاه باشیم که درمان TENS برای درمان فاسیت کف پا نیست بلکه یک روش کاهش درد می‌باشد.

آیا درمان TENS اثر دارد?

در حالی که پاسخ آنقدر که شما ممکن است دوست داشته باشید قطعی نیست، همچنان خبرهای خوبی وجود دارد: یک مطالعه اصلی که بیماران فاست کف پا را به دو گروه تقسیم کرد (گروهی که فقط از کشش پا و کفی استفاده می‌کردند و گروهی که از کشش، کفی و تحریک الکتریکی فرکانس پایین استفاده می‌کردند) نشان داد که هر دو گروه به طور قابل توجهی درد صبحگاهی و علائم کلی کمتری برای فاسیت کف پا گزارش کردند. به عبارت دیگر، اگر می‌خواهید درمان TENS را امتحان کنید، می‌توانید مطمئن باشید که تا زمانی که این درمان را با درمان‌های امتحان شده و درست دیگر مانند کفی و کشش ترکیب کنید، می‌توانید خود را به سمت موفقیت سوق دهید.
بسیاری از شرکت‌ها ضمانت بازگشت پول را ارائه می‌دهند، بنابراین در بسیاری موارد قبل از اینکه به طور کامل هزینه درمان TENS را پرداخت کنید، می‌توانید آن را امتحان نمایید. اطمینان حاصل کنید که قبل از خرید، گارانتی و اطلاعات دقیق را مطالعه کنید.

ورزش‌های پا در خانه

درد پا معمولا نتیجه طبیعی ایستادن در تمام طول روز است. اما تمرینات ساده در منزل و اقدامات آرامش بخش می‌تواند به رفع درد و کاهش خستگی پا کمک کند. توصیه می‌شود انجام این حرکات زیر نظر پزشک متخصص انجام گردد.

انگشتان خود را صاف رو به جلو تیز کنید

برای تسکین درد روی پا و ناراحتی در پاهای خود، یک پا را بلند کنید و آن را به سمت پایین گرد کنید تا انگشتان پا به سمت زمین باشند. سپس پای خود را انحنا دهید. با استفاده از پای دیگر تکرار کنید. "این تمرین کمک می‌کند تا تمام عضلات کوچک که در پایین پای شما قرار دارند منبسط شوند.

پاشنه پا را بالا بیاورید

پاشنه پا را بالا بیاورید

این تمرین برای از بین بردن گرفتگی عضلات ناشی از ایستادن برای ساعات طولانی با کفش‌های تنگ مفید است. همچنین می‌تواند عضلات ساق را تقویت کند و آن‌ها را برجسته‌تر نماید. بایستید و پاشنه خود را بلند کنید به طوری که روی قسمت گرد زیر پنجه پا ایستاده باشید. 10 ثانیه نگه دارید. 10 بار تکرار نمایید.

پا را روی یک توپ بغلتانید

توپ

آیا می‌خواهید یک ماساژ فوری برای پایین پای خود داشته باشید؟ یک توپ گلف یا توپ تنیس را زیر برجستگی پنجه پای خود بغلتانید. تقریبا دو دقیقه فشار ملایم بدهید. این تمرین برای درد درد قوس پا، گرفتگی و درد پاشنه ناشی از فاسیت کف پا مفید است.

کشش ایستاده

کشش ایستاده

یک کشش تحمل وزن، و از نوع دوندگان می‌تواند برای درد قوس پا مفید باشد. بایستید و انگشتانتان را رو به روی یک دیوار قرار دهید؛ کمی به جلو خم شوید تا احساس کشش در قوس پا را احساس کنید. با استفاده از پای دیگر تکرار کنید.

کشش نشسته

کشش-نشسته

با پای برهنه بنشینید و پای چپ خود را روی پای دیگر بیاندازید تا مچ پا روی ران پای راست قرار گیرد. سپس انگشتان پای خود را نگه دارید و آن‌ها را به سمت ساق پا بکشید، نوار بافتی که پاشنه پا را به برجستگی زیر پنجه متصل می‌کند، کشش دهید. مطالعه‌ای نشان داد که افرادی که به فاسیت کف پا دچار هستند، 75 درصد احتمال دارد که با سه بار انجام این کشش در روز در طی سه تا شش ماه، هیچ دردی نخواهند داشت.