درمان آرتروز (ساییدگی) گردن با پنج روش فیزیوتراپی و حرکات ورزشی

استئوآرتریت گردن یا آرتروز گردن وضعیتی است که مفاصل، استخوان‌ها و دیسک‌ها در ستون فقرات گردن درد می‌کنند. این عارضه همچنین به عنوان اسپوندیلوز سرویکال یا بیماری مفصلی دژنراتیو نیز نامیده می‌شود. از آنجا که یک نشانه طبیعی از پیری است، این بیماری اغلب در میان‌سالان و سالمندان دیده می‌شود. رشد غیرطبیعی یا اسپورهای ایجاد شده در اثر پوکی استخوان می‌تواند در استخوان گردن موجب آسیب غضروف و دیسک شود. گرفتگی داخل ستون فقرات، و بیرون زدگی اعصاب نخاعی، اثر مستقیم تشکیل اسپور هستند. در برخی موارد، یک مهره در ستون فقرات گردن ممکن است به سمت دیگری حرکت کند. فرآیند آسیب نمی‌تواند معکوس شود، اما آرتروز گردن می‌تواند به طور موثری از طریق تمرینات ورزشی لینک به ورزش درمانی و فیزیوتراپی لینک به فیزیوتراپی مدیریت شود. شناسایی علائم و اقدام به موقع در هنگام شروع بیماری بسیار مهم است. و در این صورت فعالیت ‌های روزانه شما چندان تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند

استئوآرتریت گردن یا آرتروز گردن وضعیتی است که مفاصل، استخوان‌ها و دیسک‌ها در ستون فقرات گردن درد می‌کنند. این عارضه همچنین به عنوان اسپوندیلوز سرویکال یا بیماری مفصلی دژنراتیو نامیده می‌شود. از آنجا که یک نشانه طبیعی از پیری است، این بیماری اغلب در میانسالان و سالمندان دیده می‌شود. اگر آرتروز گردن دارید یا دچار درد و یا علائم دیگری از این دست شده‌اید یا مطمئن نیستید که باید چه کاری انجام دهید لطفا قبل از انجام هر کاری با پزشک یا فیزیوتراپیست خود مشورت کنید.

متخصصین ما در مرکز طب فیزیکی با انجام انواع روش های فیزیوتراپی و حرکات ورزشی و اصلاحی به درمان آرتروز گردن کمک می کنند. جهت رزرو نوبت و مشاوره در مرکز طب فیزیکی و فیزیوتراپی می توانید با شماره های تماس حاصل فرمایید.

دلایل به وجود آمدن آرتروز گردن چیست؟


آرتروز گردن معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که شما پا به سن می‌گذارید، که به علت سایش و فرسودگی در اثر گذر زمان رخ داده است. با این حال، عوامل دیگری نیز وجود دارد که در مورد آرتریت گردن باید به آن توجه کرد که شامل موارد زیر است:

ژن‌های شما نقش مهمی در این امر دارند که آیا شما بیشتر مستعد ابتلا به آرتروز گردن هستید یا خیر. مطالعات نشان می‌دهد که برخی افراد به احتمال بیشتری دچار آسیب و شکستگی غضروف می‌شوند.

بعضی از مشاغل که نیاز به انجام کار تکراری دارند یا اجسام سنگین را حمل می‌کنند مانند کارهای ساختمانی، ممکن است دچار آرتروز گردن شوند.

اگر مفصل شما در اثر جراحت زخمی شده باشد یا اگر درد داشته باشد، احتمال دارد که غضروف شما به دلیل التهابی که پس از آسیب دیدگی رخ می‌دهد، دچار آسیب و پارگی شود. یکی از دلایل آسیب مفصل مربوط به زمانی است که شما ورزش را کنار می‌گذارید، البته علل دیگری نیز وجود دارد.

کسانی که دارای اضافه وزن هستند شانس بیشتری برای ابتلا به آرتروز گردن به دارند، چون وزن بیشتر، استرس بیشتری در مفاصل به وجود می‌آورد. با این حال، یکی دیگر از دلایل احتمالی این امر این است که در افراد با وزن بیشتر، التهاب ایجاد شده بیشتر آسیب زننده است.

شش علامت آرتروز گردن


بیماران مبتلا به آرتروز گردن ممکن است یکی از نشانه های زیر را داشته باشند.

درد شانه یا بازو

آرتروز گردن با وجود درد در یک یا هر دو بازو مشخص می‌شود. این درد از طریق شانه و یا کتف منتشر می‌شود. درد می‌تواند خفیف یا شدید باشد و می‌تواند با حرکات ساده‌ای مانند بالا و پایین گرفتن سر به مدت زمان طولانی، بدتر شود. درد می‌تواند با فعالیت‌های دیگری مانند خواندن و رانندگی نیز همراه باشد. به علاوه زمانی اتفاق می‌افتد که یک فرد به طور مداوم سر را خم کرده یا بلند می‌کند. به نظر می‌رسد که دراز کشیدن یا استراحت دادن، در چنین حالتی، امری ضروری باشد.

گرفتگی و سفتی گردن

فرد مبتلا به آرتروز گردن ممکن است از گرفتگی گردن رنج ببرد. گرفتگی در صبح و شب بسیار دردناک است. به نظر می‌رسد که در طول روز بهتر می‌شود، اما بعد از ظهر یا شب مجددا درد آن شروع می‌شود. فعالیت‌هایی مانند رانندگی ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد زیرا فرد قادر به چرخش کامل سر خود نیست یا نمی‌تواند گردن خود را خم کند. اغلب با هر حرکت گردن صدای ناله شنیده می‌شود.

اسپاسم عضلانی

برخی از بیماران اسپاسم گاه به گاه عضلات و رفلکس‌های غیر طبیعی را تجربه می‌کنند. اسپاسم عضله معمولا در شانه‌ها و گردن احساس می‌شود. برخی ممکن است احساس سوزن شدن در بازوها، پاها، دست یا پا را تجربه کنند. اسپاسم عضلانی و رفلکس‌های غیر طبیعی ممکن است منجر به ضعف و عدم توانایی حفظ تعادل شود. بسته به شدت آرتروز، برخی از افراد ممکن است دچار مشکل در راه رفتن شوند.

سردرد

سردرد یکی دیگر از نشانه‌های رایج در این نوع آرتروز است. سردرد ممکن است از ناحیه گردن منشا بگیرد. مرکز این سردرد به نظر می‌رسد در پشت سر قرار دارد. آنها ممکن است کم باشند و یا در اثر حرکات طولانی مدت یا تکراری گردن رخ دهند.

ضعف

علامتی که توسط بسیاری از افراد مبتلا به آرتروز گردن خفیف و شدید احساس ضعف است. به نظر می‌رسد که استراحت و دراز کشیدن، نه تنها درد، بلکه خستگی و قدرت عضلات را نیز بهبود می‌دهد. فرد بعد از یک دوره استراحت احساس پر انرژی بودن می‌کند.

روش‌های درمان آرتروز گردن چیست؟


برای مدیریت آرتروز گردن، می‌توانید تمرینات و ورزشهایی را انجام دهید که بر حفظ حرکات گردن تمرکز دارند. جراحی ممکن است برای برخی بیماران مبتلا به آرتروز گردن ضروری باشد. اگر درد شدید باشد و با سایر روش‌های درمانی بهبود نیابد، جراحی باید آخرین راه حل باشد زیرا همیشه یک عامل خطر وجود دارد. قبل از آن که آرتروز بدتر شود، همیشه توصیه می‌شود که جلسات فیزیوتراپی لینک به فیزیوتراپی شروع شود.

درمان فیزیوتراپی آرتروز گردنی

هیچ درمانی برای آرتروز گردنی وجود ندارد، اما فیزیوتراپی می‌تواند علائم آن را درمان کند. اگر درد مزمن در گردن، و در شانه یا بازوها داشته باشید، فیزیوتراپیست می‌تواند با تقویت مهره‌ها و گردن شما باعث کاهش مؤثر درد شود. این وضعیت شما را بهبود می‌بخشد و از عود بیماری جلوگیری می‌کند.

برخی از درمان‌های رایج توسط فیزیوتراپیست‌ها عبارتند از:

کمپرس‌های سرد و گرم به راحتی در دسترس هستند و استفاده از آنها به صورت ترکیبی، به کاهش اسپاسم عضلانی و التهاب کمک می‌کند. پزشک می‌تواند از آنها برای هر 10-20 دقیقه یکبار در هر دو ساعت استفاده کند و در مراحل اولیه درد گردن مفیدتر است.

الکتروتراپی شامل تحریک سلول‌های عصبی پوست (TENS) است. این باعث می‌شود از ارتعاش‌های الکتریکی برای تعدیل درد با برانگیختن سیگنال‌های مغزی استفاده شود. آزمایش الکتروتراپی با واحد TENS، معمولا موجب بهبود قابل ملاحظه‌ای در حال بیمار می‌شود. یک فیزیوتراپیست ممکن است از یک دستگاه TENS قابل حمل برای تسکین دردهای طولانی مدت برای بیماران در خانه استفاده کند.

 

این درمان به شکل گرمای عمیق است که از طریق آن امواج صوتی به داخل بافت نرم پوست می‌رسند. اولتراسوند (لینک به اولتراسوندتراپی) به خصوص در کاهش دردهای مزمن می‌تواند موثر باشد.

شنا و راه رفتن در آب گرم بهترین راه برای آرامش کامل و در نتیجه کاهش امراض اسپاسم عضلانی است. آب درمانی لینک به هیدروتراپی اشاره به شناور شدن در آب برای درمان بیماری‌ها و آرامش است. خاصیت درمانی آب برای بهبود تعادل و هماهنگی مشهور است. مزایای "بهبود دهنده آب" از هزاران سال به رسمیت شناخته شده و در متون آیورودا ذکر شده است.

وضعيت ناهنجار در هنگام استفاده از كامپيوتر، تلفن همراه و كار كامپيوتري / كامپيوتري، صدمات خود را بر بدن شما مي‌گذارد. علائم آرتروز گردن شامل درد مزمن، ضعف عضلانی، بی‌حسی، از دست دادن قابلیت حرکت گردن، سردرد، و مشکلات تعادل است. بنابراین اگر آرتروز گردن شما به معنای واقعی کلمه "درد در گردن" باشد، چه کاری می‌توانید انجام دهید؟. ورزش‌های ساده‌ای وجود دارد که می‌توانید انجام دهید و این کمک خواهد کرد که علائم آرتروز گردن را کاهش دهید.

پیش از انجام ورزش‌های زیر با پزشک متخصص مشورت نمایید.

به آرامی سر خود را به جلو بچرخانید، سپس به عقب برگردید و به سمت بالا بروید. بعد، به آرامی سمت سر خود را به سمت چپ بچرخانید (سعی کنید گوش خود را روی شانه بگذارید) و شانه خود را پایین نگه دارید. این کار را از هر دو طرف انجام دهید. سپس به آرامی سر را به سمت شانه بچرخانید. در هر جهت سر را برای 3-5 ثانیه نگه دارید و 10 بار این حرکت را تکرار کنید.

به طور مستقیم روی یک صندلی بنشینید و شانه‌های خود را عقب بدهید و با چشم‌هایتان به جلو نگاه کنید. چانه خود را با کف دست نگه دارید تا چانه خود را مستقیما پایین نیاورید. شما باید در پشت گردن احساس کشش کنید. در این موقعیت برای 3-5 ثانیه بمانید و سپس استراحت کنید و این عمل را 10 بار تکرار کنید. در حین تمرین از طریق بینی خود نفس بکشید و با دهان نفس خود را بیرون دهید.

چرخاندن شانه یک تمرین خوب برای حفظ مفاصل شانه و گردن است. ورزش دادن شانه‌ها به تقویت عضلات پشت گردن کمک می‌کند. روی یک صندلی، صاف بنشینید یا بایستید و پاهای خود را از هم باز کنید. شانه‌های خود را به عقب، جلو، پایین و بالا بچرخانید، به آرامی این حرکت را 10 بار تكرار كنيد.

وضعیت‌های ناهنجار باعث افزایش استرس به گردن می‌شود. از آنجایی که اکثر ما هر روز، در یک وضعیت نامناسب ساعت‌ها زمان را صرف نشستن، کار کردن با کامپیوتر یا رانندگی می‌کنیم، عضلات جلوی قفسه سینه (عضلات گردن) گرفته می‌شود و این باعث می‌شود که شانه‌ها و سر جلو بروند. کشش، یک راه عالی برای جلوگیری از جمع شدن ماهیچه سینه است. یک درگاه یا گوشه‌ای خالی از اتاق پیدا کنید و دستان خود را تا ارتفاع شانه‌ها در روی دیوار یا درب قرار دهید. و به آرامی به سمت درگاهی یا دیوار بکشید تا احساس کشیده شدن در جلوی قفسه سینه داشته باشید. این حرکت در شانه‌ها یا گردن نباید ایجاد درد کند. شما ممکن است نیاز به تنظیم موقعیت دست خود به بالا یا پایین برای تمرکز کشش در عضلات قفسه سینه داشته باشید. کشش را به مدت 15 ثانیه نگه دارید و 5 بار این حرکت را تکرار کنید.

یک مطالعه اخیر نشان داده است که ورزش‌های تقویتی برای کاهش درد مزمن گردن و بهبود توانایی فرد در نگاه کردن و حرکت در همه جهات موثر است. ایزومتریک گردن یک راه امن و موثر برای تقویت گردن و بهبود علائم آرتروز گردن است. با نشستن روی یک صندلی شروع کنید. دست خود را روی پیشانی قرار دهید و سعی کنید گردن خود را به جلو بکشید، اما از دست برای مقاومت در برابر حرکت استفاده کنید تا حرکتی رخ ندهد. این باعث می‌شود عضله گردن بدون حرکت دادن سر، منقبض شود. سپس دست یا دست‌های خود را پشت سر قرار دهید و تلاش کنید گردن خود را به عقب ببرید. اما با کشیدن دستتان به سمت جلو، از حرکت عضله گردن به عقب جلوگیری می‌شود. همین تمرین را برای سمت چپ و راست نیز انجام دهید. این تمرین را در هر جهت برای 5 ثانیه نگه دارید و 10 بار در هر جهت تکرار کنید